Al lange tijd worden vanuit De Rank in Nieuw-Vennep iedere vrijdagochtend voedselpakketten aangeboden aan mensen die zijn aangesloten bij de Voedselbank Haarlemmermeer.

Om in aanmerking te komen voor een wekelijks pakket van de Voedselbank moet een uitgebreid formulier worden ingevuld met alle financiële gegevens van de aanvrager, waarna er wordt gekeken naar het maandelijkse beschikbare leefgeld (voor voeding, kleding en andere primaire levensbehoeften) van een gezin of alleenstaande.

Zodra een voedselpakketaanvraag door de Voedselbank is toegekend, heeft een huishouden 13 weken recht op een voedselpakket. Die hele procedure neemt echter nogal wat tijd in beslag en niet iedereen kan of wil daar op wachten.

Veel mensen zijn in deze tijd onverwacht hard getroffen door de energiecrisis en de stijgende prijzen en hebben daardoor moeite om financieel rond te komen.

En juist in deze tijd vormen ‘buurtkastjes’ daarom een uitkomst en zijn ze een gebleken ‘succes’!

Wat zijn buurtkastjes?

In het begin moesten mensen er vaak twee keer naar kijken om het te begrijpen: een kastje – vaak bij een kerk, woonhuis of ontmoetingscentrum – waaruit je zomaar kosteloos een pak rijst of pot pindakaas mag pakken.

Maar al snel werd de bedoeling duidelijk: je pakt wat je nodig hebt en geeft wat je kunt missen.

Ook in Nieuw-Vennep staan die kastjes: bij Protestantse Gemeente De Rank, dichtbij de ingang vanaf de parkeerplaats, en sinds kort ook bij de Witte Kerk, naast de ingang tussen de kerk en het ontmoetingscentrum Het Trefpunt.

Ze zijn dus uitdrukkelijk NIET bedoeld voor cliënten van de voedselbank, maar voor degenen die ‘in stille armoede’ leven, die hopen dat die situatie van tijdelijke aard is, of die zich schamen om zich aan te melden bij de voedselbank.

Mensen die iets nodig hebben kunnen – vaak ongezien – één of meerdere artikelen uit het kastje pakken en dat gebeurt – zeker in deze tijd – volop! Nagenoeg iedere ochtend blijken de kastjes leeg te zijn en worden ze weer gevuld door de betreffende diaconieën of door welwillende gemeenteleden of buurtbewoners.

Want een buurtkastje werkt naar TWEE kanten: als u, als goede buur of plaatsgenoot, iets zou kunnen en willen missen voor mensen die deze boodschappen goed kunnen gebruiken, heel graag!

Dat zijn bijvoorbeeld blikken of zakken soep, kant-en-klare maaltijden in blik, rookworst, koffie en thee, koekjes, frisdrank, sappen, potjes saus, pindakaas of jam, een pakje luiers, zeep of wasmiddel.

Maar ook artikelen die u ‘op de punten’ krijgt bij de supermarkt en die u zelf niet gebruikt.

Of ‘twee halen, één betalen: één voor uzelf en één voor een ander!

De voorwaarde is dat de artikelen goed, niet ‘over datum’ en ongebruikt moeten zijn. Liever ook geen rookwaren en alcoholische dranken.

Zo wordt minder voedsel verspild, worden anderen geholpen en versterkt het de saamhorigheid in de buurt.