de wekker ging vroeg af vanmorgen, niet alleen bij veel predikanten, maar ook bij de preekvoorzieners.

Ik hoor een aantal al denken, preekvoorzieners, mooi woord voor galgje, maar wat zeg je? De preekvoorzieners zijn de mannen en vrouwen die aan het begin van het jaar het preekschema vullen met gastpredikanten. In ons geval is dat Corry Wartena. Corry heeft van Arjan al het schema gekregen voor het jaar 2021, ja je leest het goed 2021. Daarin zijn alle preekbeurten al ingeroosterd die onze eigen predikant in dat jaar hoopt in te vullen.
Beetje ongeschreven regel is dat op 2 januari dus de preekvoorzieners de telefoon ter hand nemen en op ‘s ochtend’s vroeg meteen gaan bellen met predikanten om de lege plaatsten in het rooster van 2021 in te kunnen vullen. Uitslapen zit er dus voor zowel de predikanten en de voorzieners niet in!

En als je denkt dat daarmee de “kous af is” voor Corry, dan heb je het mis. Iedere week neemt ze met de predikanten voor de komende week contact op, en zorgt er zo voor dat de liturgie voor de komende zondag tot stand komt. Dat stuurt Corry dan door zodat bijvoorbeeld de organist, zodat deze weet wat er gespeeld wordt, de zondagsbrief gevuld kan worden, kerkblad, nieuwsbrief en website actueel blijven en de dienstdoende predikant weer weet waar de kinderkerk mee bezig is.

Je ziet het, het werk van een preekvoorziener zit er na 2 januari niet op. En als je vraag aan Corry wat het meest spannende is, dan zijn dat de momenten dat een predikant afzegt en ze dus vervanging moet regelen.